In mijn vorige blogpost had ik het al over de Yama’s. Kort samengevat gaan de Yama’s over de dingen die je als yogi liever niet doet. Hun tegenhanger zijn de Niyama’s, dingen die je dus liever wel doet. Samen vormen ze de disciplinaire basis van het achtvoudige pad. In deze blogpost neem ik voor jullie de Niyama’s onder de loep.
Ik vertelde al dat Niyama Sanskriet is voor “voorschrift” en dat een yogi bij voorkeur leeft in reinheid, tevredenheid, gedrevenheid, zelfbeschouwing en toewijding (aan het hogere).
Net zoals er 5 Yama’s zijn, zijn er ook 5 Niyama’s.
1. Saucha – reinheid (~ Brahmacharya)
Dit betekent fysieke zuiverheid, zowel uit- als inwendig.
Je zorgt dat je buitenkant verzorgd is (je bent fris gewassen, poetst je tanden, draagt propere kleding, …) maar ook dat je binnenkant “schoon” is (je kiest voor gezonde, niet-bewerkte voeding, etc.). Reinigingskuren doe je énkel indien nodig – je wil zeker niet ongelimiteerd “detoxen”! (Denk aan Ahimsa!!!)
Wat we helaas vaak vergeten is dat zuiverheid ook gaat over mentale zuiverheid. Gewelddadige films en zelfs het volgen van het dagelijkse nieuws zijn erg vervuilend voor onze geest.
Yoga vraagt je echter niet om uit de maatschappij te stappen, maar nodigt je uit om vooral niet te vergeten ook naar al het moois rondom jou te kijken. Het is een kwestie van balans.
2. Santosha – tevredenheid (~ Aparigraha)
Tevredenheid staat voor acceptatie van wat mogelijk is, binnen de grenzen van je uiterste best doen. Tevredenheid is dus zeker geen excuus voor luiheid of acceptatie van dingen die je wel degelijk kan verbeteren. Het maakt enkel dat je accepteert wat je niet kan veranderen en dat je niet ongebreideld “meer” blijft najagen.
3. Tapas – gedrevenheid (vuur)
Neen, helaas niet de Spaanse tapas, maar wel de gedrevenheid die maakt dat je dingen doet. Het stemmetje in je hoofd dat na een mislukking zegt “probeer het nog eens”. Tapas zorgt ervoor dat je de kracht hebt om te veranderen wat je niet hoeft te verdragen. Tapas staat ook voor vuur. Het vuur dat de onzuiverheden van lichaam en geest “in rook laat opgaan”.
Opgelet! Van teveel vuur brand je op, dus zorg voor een evenwichtige balans tussen Tapas en Santosha!
4. Svadhyaya – zelfbeschouwing en studie
Jezelf beschouwen is bekijken vanuit de derde persoon zonder oordelend, maar wel vaststellend te zijn. Svadhyaya vraagt je ook te blijven studeren (oa in “de geschriften” zoals bvb de yoga sutras van Patanjali) en je verworven inzichten als spiegel te gebruiken om naar jezelf te kijken. Of je dan vanuit Santosha, Tapas of een combinatie van beide omgaat met wat je ziet.
5. Isvara pranidhana – overgave/toewijding (aan het hogere)
Je zou kunnen stellen dat de laatste Niyama over overgave aan “god” gaat. Overgave aan een “meesterplan” dat hoger is dan wat wij kunnen behappen. Je doet elke dag je best, bent tevreden met en dankbaar voor het goeds dat je krijgt en legt je neer bij de mindere dingen die je niet kan oplossen. In elk leven is immers goed én slecht. Hoe erg je ook je best doet, negatieve ervaringen zullen deel uitmaken van je leven. Yoga kan je hooguit de kracht en het inzicht geven om hier gracieus mee om te gaan. Sommige dingen kunnen we controleren, andere moeten we accepteren.
Je merkt dat de Niyama’s niet minder complex zijn dan de Yama’s. Ook hierover valt weer diep na te denken. Je mening, vragen en meer hierover lees ik graag in een reactie!
Love, always.
Noé